UK’s Duchess Meghan wins privacy battle against ‘dehumanizing’ tabloid paper

Britain's Meghan Markle, Duchess of Sussex, visits the University of Johannesburg
FILE PHOTO: Britain’s Meghan Markle, Duchess of Sussex, leaves after meeting academics and students for a roundtable discussion on female access to higher education with the Association of Commonwealth Universities, at the University of Johannesburg, Johannesburg, South Africa, October 1, 2019. REUTERS/Toby Melville

February 12, 2021

By Michael Holden

LONDON (Reuters) – Meghan, the Duchess of Sussex, said on Thursday a British tabloid had been held to account for its “dehumanizing practices” after she won a privacy claim against the paper for printing extracts of a letter she wrote to her father.

Meghan, 39, the wife of Queen Elizabeth’s grandson Prince Harry, sued publisher Associated Newspapers after its Mail on Sunday tabloid printed parts of the handwritten letter she sent to her estranged father, Thomas Markle, in August 2018.

Last month, her lawyers asked Judge Mark Warby to rule in her favour without the need for a trial which could have pitted her against her father, who gave a witness statement on behalf of the paper and who she has not seen since her wedding in May 2018.

Warby ruled the articles were a clear breach her privacy. The newspaper said it was considering an appeal.

“After two long years of pursuing litigation, I am grateful to the courts for holding Associated Newspapers and The Mail on Sunday to account for their illegal and dehumanizing practices,” Meghan said in a statement.

She said the tactics of the paper and its sister publications had gone for too long without consequence.

“For these outlets, it’s a game. For me and so many others, it’s real life, real relationships, and very real sadness. The damage they have done and continue to do runs deep,” she said.

Meghan wrote the five-page letter to Markle after their relationship collapsed in the run-up to her glittering wedding to Harry in May 2018, which her father missed due to ill health and after he admitted posing for paparazzi pictures.


In two days of hearings last month, her lawyers said printing the “personal and sensitive” letter was a “triple-barrelled” assault on “her private life, her family life and her correspondence” and plainly breached her privacy.

The paper argued the duchess intended the letter’s contents to become public and it formed part of a media strategy, pointing out she had admitted in court papers discussing it with her communications secretary.

The Mail, which published extracts in February 2019, said it did so to allow Markle to respond to comments made by Meghan’s anonymous friends in interviews with the U.S. magazine People.

“For the most part they did not serve that purpose at all,” Warby said in his ruling. “Taken as a whole the disclosures were manifestly excessive and hence unlawful. There is no prospect that a different judgment would be reached after a trial.”

He said the duchess had a reasonable expectation the letter’s contents would remain private and the Mail had “interfered with that reasonable expectation”.

The judge also ruled the printed extracts were an infringement of her copyright, but said there needed to be a trial to decide damages over the “minor” issue of who owned the copyright, because of the involvement of senior royal aides in its drafting.

“We are very surprised by today’s summary judgment and disappointed at being denied the chance to have all the evidence heard and tested in open court at a full trial,” the paper said in a statement.

“We are carefully considering the judgment’s contents and will decide in due course whether to lodge an appeal.”

There will be a hearing on March 2 to discuss next steps in the case.

Prominent British media laywer Mark Stephens said the verdict without a trial was unexpected. “This is a bad day for press freedom and a good day for the duchess,” he told the Daily Telegraph newspaper. “Nobody saw this judgment coming.”

Meghan and Harry’s relations with Britain’s tabloid press collapsed after they got married, with media intrusion a major factor in their decision to step down last March from royal duties and move to the United States with baby son Archie.

The couple have said they would have “zero engagement” with four papers, including the Daily Mail, accusing them of false and invasive coverage.

“The world needs reliable, fact-checked, high-quality news. What The Mail on Sunday and its partner publications do is the opposite,” said Meghan.

“We all lose when misinformation sells more than truth, when moral exploitation sells more than decency, and when companies create their business model to profit from people’s pain.”

(Reporting by Michael Holden; Editing by Janet Lawrence and Marguerita Choy)

Public Affairs